Fredagsfinans #2

giphy (14)

Det er tid til fredagsblær! Skal du imponere din svigerfar, din date eller dine medstuderende, så er her et udpluk af ugen, der gik i finanssektoren.

Dyt, dyt, skal vi byt?

Danske Bank fortalte onsdag, at de vil sælge 127.000 privatkunder i Litauen og Letland. De har allerede fundet en køber, nemlig Swedbank (nej, de sælger ikke sved!), men ellers ville det da have været oplagt at ringe til Stine Bosse og høre, om de kunne bytte med Banknordiks uønskede erhvervskunder. Der lader vist til at være en smule uenighed om, hvordan man bedst driver bank i Danmark.
Salget kommer, ifølge Danske Bank, heller ikke til at have nogen væsentlig betydning for deres indtjening i år, og det er da også nemt at sige, når man laver 9 milliarder efter skat på et halvt år.

Bankkunder: Vi skifter bank i morgen…måske…

En ny voxmeter-undersøgelse, der bliver refereret i Børsen, viser at hver tredje bankkunde overvejer at skifte bank. Det er især de store banker, det går ud over. Her har hele 35 procent sagt, at de overvejer at skifte bank.
Men altså. Lad os nu liiiige se om det virkelig bliver til noget. Det er jo lidt ligesom, når en mand spritstiv til firmafrokosten brokker sig over konen. De ender jo alligevel med at tage i Ikea sammen dagen efter.
bare rolig desværre, kunderne er der stadig på mandag.
Til gengæld er det kun 26 procent af lokalbankernes kunder, der er utilfredse, og det må være sød musik, for bankdirektør, Jan Ulsø Madsen i vestjyskBank. Han har netop fyret en masse medarbejdere, men vil stadig satse på personlig kundeservice. Det bliver pissefedt!

Danske Bank satser…på alt!

Det blev også ugen, hvor bankerne tog sig selv op til revision. De har åbenbart fundet ud af, at de er ved at blive overtalet indenom af nye finansvirksomheder med nye metoder.
Og det er der to løsninger på:
Stikke hovedet i jorden og ellers give finanskrisen og statens onde reguleringer skylden for, at man først gør noget ved det nu. Eller gøre som Danske Bank og bare gå amokka i lanceringer. På en uge, har de startet en ny boligportal, en ny valutatjeneste og lavet nye bonusfunktioner til Mobilepay. Man kan sige, hvad man vil, men det er satme driftige forretningsmænd. Det virker i hvert fald til at være en bedre strategi end at satse på tillid. Det mener Nationalbankens direktør, Hugo Frey Jensen, er løsningen.

giphy (10)

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *