Fredagsfinans #18

giphy (76)

Det er igen blevet tid til ugens finansnyheder. Der er sket en hulens masse, noget med en masse regnskaber og så vi har allesammen været i tvivl om præcis hvor mange kunder Danske Bank har mistet. Nej vel?

Jagten på Danske Banks kunder

Det var i denne uge, at Danske Bank præsenterede deres regnskab for 2015, og man må sige, at der er blevet lavet penge. Hele 13,1 milliarder kroner efter skat er det blevet til. Det er vild biz alligevel. Men men men. Det endte jo slet ikke med at sætte dagsordenen i denne uge, for pludselig gik jagten på Danske Banks kunder. De var angiveligt flygtet over stok og sten, men hvor mange drejede det sig om?

Finans.dk skriver, at det i følge en spørgeundersøgelse drejer sig om 49.000 kunder, som var forsvundet. Det er omtrent lige så mange, som der kan stå inde i Parken, når Justin Bieber senere i år skal optræde. Åh, the horror!

Men tænk lige over det her scenarie: Man kunne faktisk fylde hele Parken med Danske Banks flygtede kunder, og så ellers stille de andre banker på scenen, så de kunne gafle nogle af kunderne. For de må vel være kommet derhen? Antager ikke, at vi har nogle bankløse mennesker løbende rundt i gaderne?

Men tilbage til mit nyopfundne realityprogram, som jeg allerede har taget patent på! Det skal hedde Den store Bankdyst, og jeg skal være dommer, så jeg kan vurdere om, banken er hel, når den bliver præsenteret og om der er et godt snit ned igennem virksomhedens organisatoriske væsen. Hvis banken var en lagkage, så forestiller mig, at ledelsen er det bombastiske, prætentiøse marcipanblomsterpynt øverst, så kan HR være marcipanbåndet hele vejen rundt om kagen, som forsøger at holde det hele sammen, mens de bløde cremer konstant prøver at vælte ud. Økonomi-afdelingen (og IT) ville klart være lagkagebundene. Det er klassisk, en anelse til den tørre side, men vi kender smagen. Ikke så meget pis der!

Så er der marketing/kommunikationsafdelingen, det ville være sådan en passionfrugtsmousse med lime. Det lyder smart og eksotisk, vi ved ikke helt hvorfor den er der (mere kagecreme var også bare fint) men chefen har set, at Mette Blomsterberg laver den, så vi må hellere prøve. Så er der alle de andre menige medarbejdere. De er den gode kagecreme. Nam, nam! Det smager bare så godt, men man skal passe på ikke at fucke det op, når man laver det, og hvis cremen bliver for tynd, så flyder den ud af kagen.

Anyways, det var ud af en tangent. Men tilbage til virkeligheden, så blev der rejst tvivl om tallet, for man kunne også tage højde for statistisk usikkerhed og det gøjl, og så var tallet 37.000. Danske Bank sagde selv, at det drejede sig om 17.000 kunder. Bum bum, hvad skal vi tro? Det er også lige meget. En bank mistede kunder til en bank, der ligner den, så der er vil næppe sket noget nyt.

Jeg er nok mest overrasket over, at der rent faktisk er nogen, som har skiftet bank. Jeg troede faktisk ikke, det var muligt i Danmark. Vi er jo luddovne, når det kommer til bankskifte. Spar 25 procent på Black Friday – jo tak! Spar 10.000 på dit boliglån – nahhhh, der er også X-factor! Men flot, at Danske Bank har fået så mange kunder til at skifte bank. Det kunne selv ikke en kampagne fra Forbrugerrådet Tænk have gjort.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *