Budget-tur til Bonbonland – og noget om at føle sig snydt

I onsdags var vi en tur i Bonbonland. Det er seriøst total yndlingssted for Malou (og os voksne) – og hun havde glædet sig så meget til, at hun i år kunne prøve endnu flere ting, fordi hun er kommet over de magiske 110 cm.

Det er dog ikke en hemmelighed, at det kan være dyrt at tage til en forlystelsespark. Jeg synes dog, at Bonbonland er et af de billigere steder – dels fordi entreen er billigere og så er der ikke så mange steder i parken, hvor man kan bruge en masse penge, ligesom fx. Tivoli.

Vi havde fået billetterne billigt gennem noget arbejde, men ellers så kan man også spare penge ved at købe dem i forvejen på deres hjemmeside – hvilket jeg i øvrigt vil anbefale, fordi man også springer køen over, når man kommer derhen. Vi tog selv madpakker og drikkevarer med – en post der hurtigt løber op.

Og så var der desuden den fordel, at man ikke skulle stå og vente 40 minutter på at give 60 kr for en frysepizza – man kunne bare sætte sig ved en bænk og spise med det samme.

Sidst på eftermiddagen flottede vi os dog med en is hver og en slush ice til deling = 188 kr. Ja, de ved godt, hvad det skal koste, men jeg havde det fint med at prioritere lidt hygge.

I gift-shoppen ved udgangen skulle vi dog lige styre udenom alle de nuttede bamser til 150 kr, nøgleringe, armbånd, lysende og larmende ting, der kunne bruges penge på. Ikke fordi Malou som sådan aldrig må få noget, men jeg ved bare af erfaring, at det er nogle plastikdimser, som alligevel ender i skuffen derhjemme og så er det ikke værd at bruge penge på.

Det endte vi med at bruge vi på turen:

 

 

 

 

 

 

Så alt i alt en skøn dag, og jeg elsker bestemt Bonbonland. Det eneste jeg dog kom til at tænke på dernede er alle de snedige greb, som butikker, forlystelsesparker, restauranter etc. bruger for at få os til at købe mere. Fx. kunne man købe et foto af sig selv i en forlystelse for 99 kr. Men du kunne også købe fotos fra alle forlystelser fra hele dagen for 129 kr. Det lyder jo umiddelbart som en mega god deal, men faktisk er det ikke de 129 kr, der er billigt. Det er de 99 kr for et foto, der er dyrt. Ligesom deres slush-ice kostede 50 kr første gang og 25 kr for en refill. Så skal man jo også lige have en refill for det er jo halv pris. Men hvis nu een slush ice kostede 35 kr, så ville du ikke købe to nødvendigvis. Og på den måde har parken tjent 75 kr på dig i stedet for 35 kr.

Ved at lade den mindste mulighed på kortet være dyrere end den egentlig skulle være, så får man automatisk lyst til at købe den dyrere mulighed. Ligesom i kaffe-shoppen, hvor en lille kaffe koster 28 kr og en stor koster 32 kr. Hvorfor ikke give 4 kr mere for en stor kaffe, det er jo en god handel! Men hvis den lille kaffe kostede 22 kr, så ville du nok være mere tilbøjelig til at vælge den lille, for 10 kr er alligevel en forskel.

Det er på ingen måde en kritik af Bonbonland – det er noget alle steder gør for at påvirke os til at købe mere. Men det kan godt irritere mig nogle gange, når jeg opdager “finten” ude i byen for så bliver jeg lidt på tværs og køber den lille kaffe eller undgår en refill af min slush-ice – for de skal ikke vinde! Selvom det gør de nok i sidste ende, når frossen saftevand koster 50 kr.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.